lessen na 3 jaar biocide vrije antifouling

Bij Swan Watersport zijn wij altijd op zoek naar manieren om onze diensten te verbeteren en tegelijk bij te dragen aan een duurzamere toekomst. Dat doen wij o.a door milieuvriendelijke producten uit te proberen, zodat we hierover eerlijk kunnen adviseren in onze watersportwinkel. In dit blog delen we onze ervaringen met 3 jaar hempaspeed TF en 1 jaar B-Free explore. Twee biocide vrije fouling release systemen die sinds 2021 en 2023 op de markt zijn. Overweeg je om zelf één van deze producten te gebruiken? check dan onze belangrijkste lessen en conclusies.

Antifouling en Fouling Release

Antifouling bevat biociden. Dit zijn stoffen die organismen doden, zoals koper en zink wat in de meeste traditionel antifoulings zit. Het is bekend dat deze stoffen schadelijk zijn voor het milieu en dat de wet en regelgeving hieromtrent steeds verder aangescherpt wordt. Volgens de laatste update van oktober 2024 zijn koperhoudende antifoulings nog tot augustus 2026 en 2027 toegestaan in Nederland. We zullen met elkaar dus echt anders naar onderwaterschepen moeten kijken. Of zoals Hans Kaak (manager yachtcoatings bij Hempel) zegt:

“Booteigenaren verwachten nu dat het product dat ze op hun boot smeren drie jaar blijft zitten en effectief blijft. Dat idee moet veranderen. We moeten er met z’n allen aan gaan wennen dat je met de huidige legale middelen af en toe een borstel over het onderwaterschip moet halen. Dat is realistischer dan blijven zoeken naar een uitweg. We moeten voorkomen dat mensen de grens over gaan en illegale producten gaan smeren. Bovendien hoef je op veel Nederlandse wateren niet met biociden te vechten tegen aangroei, in de meeste gevallen volstaan milieuvriendelijkere alternatieven prima.”

Hempaspeed TF , B-Free explore en hydrogel

Hempaspeed TF en B-free zijn beide biocide vrije coatings die werken met een speciale hydrogel technologie . Ze worden ook wel fouling release genoemd, omdat ze geen biociden bevatten en dus geen antifouling mogen heten. Hempaspeed TF is een harde coating en B-free is iets zachter. Vergelijkbaar met Silic one.

De hydrogel is gemaakt van speciale polymeren die aan de verflaag van een boot worden toegevoegd. Deze polymeren creëren een onzichtbare beschermlaag tussen de boot en het water en zitten gelijkmatig in de verf. Wanneer het polymeer in contact komt met water, vormt zich direct een nieuwe hydrogel laag, zelfs nadat de oude laag is verwijderd.

Onze ervaringen met Hempaspeed TF

2022

In het voorjaar van 2022 zetten wij, na een overtuigend verhaal van onze verfleverancier (de FOV), 3 schepen in de Hempaspeed TF. We verwijderen loszittende oude antifouling en schuren de romp glad. Vervolgens brengen we 1 laag conversion primer aan en 2 lagen Hempaspeed TF. Het resultaat in het najaar is bij 1 boot perfect en valt bij 1 boot tegen. 1 boot blijft in het water (deze komt er in 2023 goed uit).

Samen met Peter vd Veen (FOV) bestuderen we de boot en overleggen we met Hempel. Ook zij krijgen na één jaar met het product op de markt reacties van klanten. Velen lovend maar ook klachten, dat het eraf valt. Onze boot is buiten in het vroege voorjaar gedaan. Waarschijnlijk is er vocht tussen de lagen gekomen. Maar ook de droogtijd van conversion primer blijkt cruciaal. Hempel past dit in haar productsheet aan.

2023

Een goede pionier geeft niet snel op. We besluiten het nog een jaar te proberen en doen in het voorjaar van 2023, weer 3 nieuwe schepen. De boot die buiten gedaan is, schuren we op en geven we 2 nieuwe lagen. In het najaar komen 2 van de 3 boten er goed uit, volgens de FOV. Ook de boot die een jaar in het water heeft gelegen en zelf door een klant buiten gedaan is, ziet er goed uit. De klanten zelf zijn ook zeer tevreden. Zij varen merkbaar sneller. Helaas heeft een andere doe-het-zelver pech. Bij hem laat de bovenlaag los. Waarschijnlijk is de eerste laag hempaspeed TF na de conversion primer te dun aangebracht. Hij krijgt het advies om de boot licht op te schuren en, als de conversion primer er niet doorheen komt, een nieuwe laag te zetten. Als de conversion primer wel zichtbaar is, moet alle TF er eerst af. Hij neemt de gok en zet alleen 1 nieuwe laag. Helaas pakt dit niet goed uit en laat de TF nu helemaal los (zie foto hierboven). Hij gaat het nog één keer proberen, door de volledige laag TF te verwijderen en het systeem opnieuw te zetten, met nu dan voldoende laagdikte en korte droogtijden.

2024

In het voorjaar van 2024 gaan weer 4 nieuwe boten in de Hempaspeed TF en krijgen de boten die in 2022 gedaan zijn een nieuwe laag. We letten extra goed op de droogtijd en laagdikte. Al deze boten komen er in het najaar van 2024 super glad uit. We krijgen steeds meer vertrouwen. Dit voorjaar gaan we weer 3 boten doen.

Onze ervaring met B-free Explore

In het voorjaar van 2024, mogen we een eerste boot in de B-free zetten. Dit systeem lijkt op silic one en vergt een extra primer laag in het aanbrengen. De instructies, met droogtijden zijn zeer duidelijk en de boot komt in het najaar van 2024 super glad en zonder aangroei uit het water. International adviseert bij boten die elk jaar op de kant gaan, om dan een nieuwe laag in het voorjaar te zetten. In overleg met de klant nemen wij de proef op de som, om dat dit voorjaar niet te doen. We zijn benieuwd.

Belangrijke lessen/aanpassingen

In aanvulling op de nieuwste folder van Hempaspeed TF.

Droogtijd conversion primer

De eerste laag hempaspeed moet binnen 1 uur op de conversion primer gezet worden. Zorg ervoor dat deze laag voldoende dik wordt aangebracht, zodat de verf zich goed kan hechten in de conversion primer. Let op dat je een actuele folder/productsheet hebt. Hempel heeft deze tijden namelijk aangepast.

Voldoende laagdikte

Bij de eerste keer aanbrengen van hempaspeed TF is het van belang om 3 lagen te zetten in plaats van 2. Dit om te voorkomen dat als je de coating licht moet opschuren, je tot op de conversion primer schuurt en deze dan helemaal opnieuw moet zetten.

Elk seizoen licht opschuren en 2 nieuwe lagen zetten

Het advies van Hempel is om elk jaar de coating licht op te schuren met P100/P120  en daarna 2 volle lagen Hempaspeed TF met een nylon vachtroller aan te brengen.

NB. onze ervaring is dat als er bij de eerste keer voldoende lagen zijn aangebracht, het systeem het ook wel 2 seizoenen volhoudt.

Hempaspeed TF hecht niet op geschuurde conversion primer

Als er doorgeschuurde plekken zijn waar conversion primer zichtbaar is moet je deze plekken behandelen met Conversion primer. Een kleine overlap met bestaande opgeschuurde Hempaspeed kan geen kwaad, zegt Hempel. Let wel; binnen 1 uur moeten deze plekken behandeld zijn met hempaspeed.

UV licht & buiten werken

UV licht kan invloed hebben op hempaspeed. Ook raden wij aan om goed op te letten bij wind ivm nog snellere droogtijd van de conversion primer.  Het beste is om de tijd van appllicatie kort voor te waterlating te plannen, evt binnen te stallen of het onderwaterschip af te dekken. 

conclusies

Met nieuwe producten op de markt zijn er nog geen ervaringen en dat maakt het lastig om de vinger achter mogelijke oorzaken te krijgen als resultaten tegenvallen. Doe je het zelf fout of ligt het aan het product.

Als Hempaspeed TF er goed op zit is het resultaat verbluffend. Boten komen super glad na 1 en 2 seizoenen uit het water en varen sneller. Droogtijd van de conversion primer en voldoende laagdikte lijken de cruciale factoren.

Het feit dat de leverancier adviseert om elk jaar 2 nieuwe lagen te zetten en tussen te schuren, valt ons tegen. Hoe duurzaam is het dan nog? Onze eigen ervaring tot nu toe is dat met voldoende laagdikte één jaar overslaan wel moet kunnen.

Het mooie van Hempaspeed TF ten opzichte van Silic one en B-free Explore van International, is dat het hard is en daarmee minder kwetsbaar. Dit maakt het geschikt voor trailerbare boten en boten die elk jaar uit het water gaan. Hempel geeft zelf aan dat Silic One het meest duurzaam is, omdat dit veel langer mee gaat.

Hempaspeed TF is zeer betaalbaar. Ter vergelijk: 2,5 liter TF is ruim 20% goedkoper dan de koperhoudende Micron LZ of Interspeed van International. Ook dit zijn seizoens producten waarbij elk jaar een nieuwe laag geadviseerd wordt. Onze ervaring en advies is ook hier wel anders.  Als een boot zonder aangroei uit het water komt kun je best een jaar overslaan en/of alleen een nieuw laagje op de waterlijn en kiel smeren.

Volgens zowel International als Hempel geven B-free en Hempaspeed TF niet af in het water. Op de vraag of hier onderzoek naar gedaan is geeft Caroline Veken van International aan dat ze dit gaat uitzoeken en Michael Berkers van Hempel zegt hierover het volgende: “De hydrogel verliest na verloop van tijd zijn effectiviteit, maar laat niet af in het water. Het werkingsmechanisme van het product is niet afhankelijk van het vrijkomen van microplastic aan het zeewater.” Nog niet geheel bevredigend, maar in elk geval wel positief. Zodra we meer weten, brengen we jullie op de hoogte.

Neem contact op

10 + 15 =

Jachthaven Swan Watersport

De Zwaan 2, 8551 RK Woudsend