Wat is het verschil tussen
biodiesel en hvo?
Biodiesel en HVO worden vaak door elkaar gehaald, maar wat is nu het verschil tussen hernieuwbare diesel, zoals HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), en biodiesel of FAME (Fatty Acid Methyl Ester)? De belangrijkste verschillen tussen de twee liggen in hun productiemethode, prestaties bij koud weer en houdbaarheid. In deze blog gaan we dieper in op de generaties biobrandstoffen, waar biodiesel (FAME) en HVO van zijn gemaakt, en tot slot bespreken we welke brandstof wij aanraden in de watersport.
Eerst even de Wetgeving
Als gevolg van de Europese richtlijnen voor toepassing van hernieuwbare energie, heeft de Nederlandse overheid in de wet Milieubeheer de bijmengverplichting van biobrandstoffen voor benzine en diesel voor 2020 verhoogd van 12.5% naar 16.4%.
de kwaliteitsbewaking – EN590. B7 en B0
Volgens de EN590 normering mag er maximum 7% FAME worden bijgemengd. Als er meer dan 7% FAME wordt bijgemengd dan voldoet de brandstof niet meer aan EN590 norm, en neemt bovendien het risico op problemen met de kwaliteit toe.
Hier komt ook de term B7 vandaan. Dit is dus Fossiele brandstof, gemengd met 7% Bio (FAME) brandstof. B0 betekent dus dat er geen biobrandstof in zit. De leverancier heeft dan zijn CO2 rechten afgekocht, waardoor deze brandstof vaak wat duurder is.
biobrandstoffen: 4 generaties

Biobrandstof is de verzamelnaam voor verschillende soorten brandstoffen gemaakt uit natuurlijke grondstoffen. Het zijn vloeibare of gasvorminge producten die kunnen worden gebruikt om energie op te wekken of als brandstof te dienen. Biobrandstoffen vormen een alternatief voor fossiele brandstoffen, zoals aardolie en steenkool.
Er bestaan vier generaties biobrandstoffen. De eerste generatie is plantaardig en wordt vaak vervaardigd uit voedselgewassen. Deze biobrandstoffen worden op landbouwgrond gekweekt en kunnen een belemmering vormen van de productie van voedsel. Tot de tweede generatie biobrandstoffen worden gewassen gerekend die niet aan voedselgewassen gerelateerd zijn, zoals houtsnippers, stro of oneetbare gedeelten van voedselgewassen. Hiervoor hoeft geen extra landbouwgrond in gebruik te worden genomen.
Ter onderscheiding van de tweede generatie biobrandstoffen worden de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van biobrandstoffen ook wel aangeduid als ‘derde generatie’ biobrandstoffen. In Nederland wordt hieronder vaak biobrandstof gemaakt uit algen verstaan.
Bij de eerste drie generaties blijven er reststoffen over bij de productie. Reststoffen als fosfaat en stikstof moeten eigenlijk terug naar het land om bodemuitputting te voorkomen. Daarnaast mogen ze niet zomaar geloosd worden, omdat ze nadelige gevolgen hebben voor het milieu.
Bij de vierde generatie biobrandstoffen blijven er geen reststoffen over bij de productie. (met dank overgenomen van Europa.nu)

Waar is biodiesel (Fame) van gemaakt?
Bij het maken van FAME wordt gebruik gemaakt van methanol als katalysator. Bij verestering blijft zuurstof in de brandstof zitten. Hierdoor is HVO diesel een veel schonere brandstof dan FAME. Juist de zuurstof moleculen zorgen voor de polaire eigenschap van FAME, en juist die moleculen trekken het water en de vuildeeltjes aan. Dit veroorzaakt bacteriegroei met dichtgeslagen brandstoffilters tot gevolg. FAME kan daarnaast, door de vetzuren en zuurstof in combinatie met water, putcorrosie veroorzaken in stalen tanks. Daarbij kunnen er door het vetzuurgehalte van de biodiesel rubbers en verlijmingen in het brandstoffilter en enkelvoudige lakken oplossen. Ook kan FAME tijdens koude periodes problemen geven door stolling van de brandstof, waardoor brandstoffilters verstoppen.
Waar is hvo van gemaakt?
Bij het maken van HVO wordt gebruik gemaakt van waterstof. Het HVO proces onttrekt zuurstof uit de brandstof. Het resultaat is een HVO-diesel met een soortgelijke chemische samenstelling als fossiele diesel. Dankzij deze chemische gelijkenis kan hernieuwbare diesel in alle dieselmotoren worden gebruikt in een concentratie tot 100%, of in elke verhouding met fossiele diesel worden gemengd. Biodiesel en fossiele diesel hebben een verschillende samenstelling en kunnen daarom niet als vervanging voor elkaar dienen.
De Blauwe Diesel van FutureFuels is trouwens 100% gemaakt van tweede en derde generatie biobrandstoffen.

Welke brandstof raden wij aan in de watersport?
FAME is de meest gebruikte biobrandstof voor vervoer en transport in Nederland, omdat het goedkoop te produceren is. Dankzij de snelle verbranding in het wegvervoer levert dit over het algemeen geen problemen op. In de watersport is dat echter anders. Daar is het verbruik relatief veel lager en staat brandstof langere tijd stil, vaak tijdens de koudste periode van het jaar. Let er daarom goed op dat je brandstof tankt die gemengd is met HVO in plaats van met Biodiesel, vaak aangeduid als B7). Lees hier waarom wij aanraden om met Blauw Diesel HVO100 te varen.
Bij Swan Watersport is alleen maar goede brandstof voor de watersport verkrijgbaar. Ga naar dieselpomp voor meer informatie.
Neem contact op
